Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
Driekwart denkt dat meeste korting tijdens Black Friday niet uniek is
Oisterwijk, 19 november 2019 – Maar liefst 55 procent van de Nederlanders stoort zich aan alle commotie rondom Black Friday. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.096 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden denkt 71 procent dat de meeste korting die tijdens Black Friday wordt gegeven, niet uniek is. Met tachtig procent zijn voornamelijk dertigers vernietigend in hun oordeel.
Opvallende onderzoeksresultaten
Ben jij al weken voor Black Friday aan het zoeken naar de beste deal? Of zie jij het jaarlijkse koopfestijn als de zoveelste hype die de Atlantische Oceaan is overgewaaid? Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders zich weleens ergert aan de ophef rondom Black Friday. In Gelderland en Zuid-Holland is deze irritatie het meest aanwezig. Hoe inwoners van andere provincies hierover denken, zie je in de visual hiernaast.
De laatste vrijdag van november kenmerkt zich door knallende kortingen en absurde aanbiedingen. Toch twijfelt een groot gedeelte van de ondervraagden aan het uitzonderlijke aspect van deze deals. Zo denkt maar liefst 71 procent van de Nederlanders dat een groot gedeelte van de aanbiedingen tijdens Black Friday niet uniek is. Dertigers hebben hierover de grootste twijfels. De exacte verhouding tussen de verschillende leeftijdscategorieën, vind je in de visual hiernaast.
Eigenlijk heb je er helemaal geen geld voor en/of behoefte aan, maar door de hoge korting ga je toch overstag; een deal als deze komt immers niet vaak voorbij. Uit het onderzoek blijkt dat een op zes Nederlanders tijdens Black Friday weleens iets bestelt wat ze normaal nooit zouden kopen. Brabanders laten zich met 22 procent het vaakst verleiden door Black Friday korting, Zeelanders het minst (slechts drie procent). Benieuwd naar hoe de rest van Nederland hierover denkt? Je vindt het in de visual hiernaast.
In aanloop naar Sinterklaas en de kerstdagen zit Black Friday natuurlijk perfect gepositioneerd om gelijk even cadeautjes te kopen. Toch maakt slechts een kwart van de Nederlanders van de gelegenheid gebruik om tegen hoge kortingen hun kerst- en sinterklaasgeschenken in te slaan. Opvallend genoeg blijven praktisch geschoolden hierin achter bij midden- of hoogopgeleiden. De exacte verhouding tussen mannen en vrouwen, verdeeld over de verschillende opleidingsniveaus zie je in de visual hiernaast.
Kun jij geen genoeg krijgen van Black Friday en zou je graag zien dat er nog meer Nederlandse (web)winkels meedoen aan het koopfestijn? Wees niet bang, je bent niet de enige! Maar liefst een op de drie Nederlanders pleit voor een groter aantal aan Black Friday deelnemende Nederlandse (web)winkels. Noord-Hollanders zijn met veertig procent de grootste voorstanders hiervan. Hoe de rest van Nederland hierover denkt, vind je in de visual hiernaast.