Slechts 11% wil dit jaar minder Black Friday-aankopen doen
Nog maar 15% van alle Nederlanders is vóór een landelijk Black Friday-verbod. Een forse daling ten opzichte van twee jaar geleden, toen dit voor ruim een derde van hen gold. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.093 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden zegt slechts elf procent dit jaar minder te willen kopen tijdens het online kortingsfestijn.
Opvallend genoeg zijn jongeren de grootste koopjesjagers, zo vindt slechts acht procent van de ondervraagden tot dertig jaar dat Black Friday moet worden verboden. Dit terwijl dertigers met veertien procent juist opvallend kritisch zijn. “Wat voor de één afschuwelijk is, kan voor de ander geweldig zijn”, zegt Sjef Kerkhofs van Acties.nl. “Echte koopjesjagers kunnen wat dat betreft traditioneel hun hart ophalen op de laatste vrijdag van november. Ons team zoekt en verzamelt de beste Black Friday deals op Acties.nl. In de aanloop naar Black Friday, werken we als het nodig is door tot diep in de nacht.”
Fysieke winkels
Anders dan in de Verenigde Staten speelt Black Friday zich in Nederland vooral online af. Van alle ondervraagden zegt maar liefst 55 procent op deze specifieke dag zelfs nog nooit iets in een fysieke winkel te hebben gekocht. Opvallend is dit percentage het laagst onder jongeren (42 procent). Ondanks al het koopgeweld in de laatste week van november zegt slechts twee procent van alle Nederlanders weleens financieel in de problemen te zijn gekomen door Black Friday. Kerkhofs: “Met kerst en Sinterklaas voor de deur, is november traditiegetrouw voor veel mensen een dure maand. Door productprijzen goed te vergelijken, kun je tijdens de Black Friday week flink besparen op je decemberaankopen. Dit geldt ook steeds vaker voor de winkelstraat, al zijn het gros van de Nederlandse Black Friday-aanbiedingen en bijbehorende kortingsacties nog altijd vooral online te vinden.”
Duurzaam inkopen tijdens Black Friday
Kerkhofs: "Tijdens Black Friday kopen veel mensen in korte tijd, waardoor vervoerders efficiënter kunnen bundelen en minder milieubelastend transport mogelijk is. Ook kunnen bedrijven de logistiek beter plannen en vraaggestuurd werken, wat voorraadoptimalisatie bevordert en verspilling vermindert. Daarnaast helpt het vroegtijdig gericht inkopen bij het vermijden van onnodige impulsaankopen, wat duurzamer is. Het is dus duurzamer voor consumenten om hun aankopen in de Black Friday-periode te doen in plaats van op verschillende momenten zoals rond Black Friday, Sinterklaas en kerst."
Black Friday-fans
Ook het aantal Nederlanders dat Black Friday niet vindt passen in de huidige tijdsgeest is in twee jaar tijd afgenomen. Vond in 2022 nog 53 procent van alle respondenten het kortingsfestijn moeilijk te rijmen met duurzaamheid en consuminderen, inmiddels geldt dit voor nog maar 44 procent van hen. Daartegenover staat dat vier procent van alle ondervraagden zo’n liefhebber is van Black Friday, dat ze er bewust afspraken voor afzeggen. Opvallend genoeg bedraagt dit onder jongeren zelfs zeven procent van alle ondervraagden. Kerkhofs: “In mijn optiek bestaat er niet zoiets als verkeerde zuinigheid. Waarom zou je de volle mep betalen als je ook met korting kunt shoppen? Ik zou er persoonlijk niet mijn hele agenda voor schoonvegen of mezelf ziekmelden, maar als je rond die tijd toch al van plan bent om decemberinkopen te doen; waarom dan niet tijdens Black Friday?”